lørdag 1. november 2008

Omtale: Fatso (Film)

Mus i hus, er mus i hus!

- Filip

Da jeg først hørte om filmen var jeg overbevist om at dette kom til å bli nok en teen-film tilsvarende de fra Hollywood. Men jeg burde visst bedre; dette er da en norsk-produsert film. Men er det en bra eller dårlig ting?

Fra første stund får vi et flaut inntrykk av Rino (Nils Jørgen Kaalstad). Han glaner på damer, er forelsket i kassedama på Kiwi - tør selvsagt ikke gjøre noe med det - og han runker ofte til porno. Eller på badet. Eller rett og slett når han føler for det. Man føler seg gjerne litt ukomfortabel der man sitter, man vil jo helst slippe å se det. Men utførelsen av det hele er glimrende, og filmen gjør deg nysgjerrig på hva som kommer til å skje videre.

Rino bor alene i hans bestemors gamle leilighet. Hans far vet hvordan Rino er, og virker enten ignorant overfor det han buster Rino i, eller så har han fortrengt det. Det er ikke lett å bli klok på - og det er bare et pluss. Rinos venn Filip (Kyrre Hellum) er en rar skrue som forteller perverse histier om damer han har pult, og hvor langt det gikk. Egentlig er han full av skit.

Kompisgave fra Filip. Må selvsagt prøves ut.

En dag kommer faren til Rino på besøk for å fortelle at de skal leie ut det ene rommet i leiligheten til en svensk jente, og Rino har ikke noe valg enn å godta det. Det at Rino nettopp har sett masse porno, og det ligger runkepapir overalt bryr han seg mindre om.

Når Malin (Josefin Ljungman) flytter inn, begynner moroa og flausene virkelig tar av. Rino blir dratt med på fester, tur i parken med hennes vennegjeng, og andre ting han aldri har vært med på tidligere. Og selvsagt blir han litt forelsket i svensejenta, uten å prøve for hardt for å få det til. Hun har nemlig type.

Filmen er full av overraskelser, og det går ikke lange tiden mellom stundene man føler seg ukomfortabel på hans vegne. Det er direkte flaut å se på mye av det, men samtidig er det utført på en slik måte at det blir bra. Nils Jørgen spiller rollen som Rino veldig godt, og takk og lov for det, for hadde det vært en dårlig Rino hadde også filmen blitt dårlig.

Rino trener seg opp til fest på kvelden.

Når det er sagt, så skjønner du nok at filmen er satt ytterst på kanten når det gjelder hva som vises, uten å gå over.
Terningkast:
15
Historien er god, og man ønsker virkelig at det skal gå bra for Rino. Nå skal jeg ikke røpe slutten, men den er veldig typisk norsk. Dette er en flott komedie, og heldigvis er det ikke en Hollywood-film med prumpehumor og overspilling. Dette er en god norsk film. Nils Jørgen gjør en ypperlig rolle, og dette terningkast 15. Se den mens salene er fulle!

bilder fra filmweb.no