tirsdag 11. november 2008

Gruppepress og WoW

wow_characters

No time for play.

- Orc Peon

World of Warcraft får en ny utvidelsespakke denne uken, nelig Wrath of the Lich King som det så pent står under logoen i bildet over. Etter turen til Grimstad så ble jeg “overtalt” til å aktivere kontoen min etter flere måneder med opphold. Siden jeg forhåndsbestilte utvidelsespakka for lenge siden, så kommer den til å havne i postkassa mi likevel. Så da kan jeg like godt forberede meg litt, og prøve litt på nytt.

Så hva er egentlig nytt her? Utvidelsen til forrige utvidelsespakke – The Burning Crusade – syns jeg ikke ga så mye ekstra til spillet. Nye områder, og mulighet til å kunne fly rundt på egenhånd. Her er førsteinntrykket av patchen som har kommet før utvidelsespakka som en slags forberedelse.

wow_achievements

Achievements!
Vet ikke helt om et bedre norsk ord for det, men dette er ekstra mål man kan oppnå dersom man fullfører diverse oppgaver. Én achievement er å samle minst 2 mini-kjæledyr. Disse er kun – som Blizzard selv sier – kosmetiske mål, og har ingen innvirkning på spillet, annet enn for moro skyld. Og det er faktisk litt gøy å trave etter disse målene, da har man liksom en mening med det hele. Pluss-siden er at den visste at jeg hadde fullført Molten Core og de andre eldre instancene, så jeg slapp å kjøre gjennom dem på nytt.

wow_petswow_minipets

Mounts og mini-pets
Også kjent som ridedyr og kjæledyr. Fra før av tok disse opp en plass hver i inventaret, og man kunne ikke leve uten. Vel, ikke ridedyrene i hvertfall. Det som er nytt nå, er at alle sammen kan “læres”. De tar ingen plass i inventaret – i det hele tatt. Første gang jeg skulle bruke ridedyret mitt ble jeg litt forundret, den bare forsvant. Heldigvis fikk jeg beskjed om at jeg hadde “lært” dyret, og det var ikke vanskelig å finne ut hvor de kunne hentes fram.

wow_calendar

Kalender!
Utrolig hvor lang tid det tok før dette ble implementert. Før måtte man alltid stresse med å lage nettapplikasjoner til lauget sitt, samt å ha en tilgangskontroll slik at ikke hvem som helst kunne legge til hendelser. Men nå er det altså innebygd. Ikke nok med at lauget får tilgang til sine hendelser, men man kan også se globale hendelser fra Blizzard, som for eksempel lanseringen av utvidelsespakken. Jeg vet ikke om dette verktøyet har noen form for signup, men det gjenstår å se. Et godt skritt er det uansett.

wow_water 
Spells!
Hva er vel en utvidelse som tilbyr på 10 nye nivåer uten å gi ekstra trollkraft og andre egenskaper? Retorisk (og langt) spørmsål, jeg vet. Talent-trærne er nullstilt, og det betød mye arbeid for en som ikke har sett halvparten av innholdet, og har flere typer karakterer som må bygges på nytt. Bildet over viser en av balanse-druidens nye trolldom, hvilket skyver bort alle fiender som bølgen treffer.

En annen sak som er verd å nevne er generaliseringen av uttrykk. Eksempelvis druiden min som hadde nesten komplett sett fra Blackwing Lair, var dømt til å gå Restoration-treet, fordi utstyret derfra bestod kun av helbreding. Jeg spilte som Moonkin, og da trenger man skade. Inntil nylig så er det slutt på dette, og utstyret fra den gang har endret seg til å bli trolldomskraft på generelt grunnlag. Det vil si at jeg kan bruke helbredelsesutstyret fra den gang som skadeutstyr i dag. Kjempeflott! Da slipper jeg å ha et ekstra sett bare for å gjøre skade.

Oppsummert
Det er en del småting som jeg ikke kommer på i farta, men jeg merker at de har forbedret en hel del med siste versjon. Nå ser jeg faktisk litt fram til å prøve utvidelsespakken som kommer, og oppdage nye områder. Men det er jo lenge siden jeg spilte sist, kanskje jeg kommer til å gå lei veldig fort? I’ll let you know.

PS.
Det var tross alt Grimstad-folket som fikk meg til å aktivere kontoen på nytt, men som du ser fra noen av bildene ovenfor så spiller jeg som Tauren. Altså på den motsatte fraksjonen av Grimstad-folket. Men jeg kjenner så mange på Horde-siden fra før, og den siden er jo mye tøffere.

Føler meg litt som cutthroat bitch i House, men egentlig ikke :-)

1 kommentarer:

Anonym sa...

Både achievments og kalenderfunkjson fantes i warhammer:P

Men ser ut som gode oppdateringer, skal vurdere å leke min warlock som tar turen til turalyon i så fall:3

Legg inn en kommentar