fredag 28. november 2008

Voldtekt av overskrifter


Pulte bedre enn ventet
- NA24.no

Vet ikke helt hvordan jeg skal angripe dette. Hvis du klikker på bildet over får du se et større utsnitt av artikkelen. Poenget jeg vil fram til er merkelig bruk av overskrifter i nettavisene.

Dette er sannsynligvis journalistens våte drøm. Å kunne bruke seksuelle referanser i en artikkel som omhandler økonomi, og kun økonomi! Ordspill kan gjerne brukes - jeg bruker dem selv - men i dette tilfellet er det kanskje litt overbrukt. Artikkelen omhandler altså firmaet Pulte Holmes, og som du ser i utdraget over har de ikke vært tilbakeholdne på overskriftene sine.
  • Pulte bedre enn noensinne
  • Pulte i medvind
  • Pulte bedre enn ventet
  • Pulte rekordbra
Dette er ikke setninger om man ser de i riktig kontekst. Pulte rekordbra insinuerer kun én ting, og det har ikke med økonomi å gjøre. Jeg finner merkelige overskrifter omtrent daglig, men det holder med et par eksempler for denne gang.


Dette var den andre jeg stusset litt på. Jeg regnte med at det skulle være et punktum etter konto, og ny setning etterpå, eller i det minste en leddsetning. Og riktig, det stemte. Siden jeg abbonnerer på RSS-kilder, får jeg sett overskriftene slik de ble skrevet aller først, inntil journalisten fikk øye på hvordan det så ut etter det publisert. For ofte når jeg går inn på merkelige artikler, møter jeg gjerne en helt annen overskrift.

Andre overskrifter igjen er totalt intetsigende, spesielt om det ikke medfølger en ingress. Prøv å resonnér/gjett deg til hva denne artikkelen handler om. Skal det være slik?

Mulig jeg er kresen, men jeg ønsker å ha gode overskrifter som faktisk gir en pekepinn på hva artikkelen omhandler. Selvsagt vil avisene ha flere lesere og pynter derfor litt på sine tørre artikler. Men la det nå ikke gå på bekostning av relevanse.

1 kommentarer:

Anonym sa...

NA24 er en skikkelig møkkablekke! Og DN.no er bare hårfint bedre. Hvorfor finnes det ikke et seriøst norsk økonominettsted? Kampen for sidevisninger (og annonsekroner) raserer nyhendesidene fullstendig.

Legg inn en kommentar