onsdag 5. november 2008

Paul Boutin hvem?


Thinking about launching your own blog? Here's some friendly advice: Don't. And if you've already got one, pull the plug.

- Paul Boutin

Jeg leste i Dagbladet at bloggin er dødt. Men Jan Omdahl i DB vet å få ting i riktig fokus, og bringer frem at blogging - spesielt i Norge - er en tjeneste som bare vokser og vokser.

Boutin nevner i sin artikkel i Wired at det finnes andre tjenester i dag som gjør at blogging er gammeldags. Han nevner blant annet Facebook , Flickr og Twitter. Dette er tjenester jeg bruker i tillegg til blogging, og jeg bruker alle aktivt. Hvorfor bruker jeg ikke bare én av tjenestene?

Enkelt og greit fordi de tilbyr helt forskjellig type tjeneste. Riktignok så ligner de på hverandre, men alle har sin styrke og svakhet. Felles svakhet for alle er at man må ha egen konto for hver av tjenestene. La oss se nærmere på de forskjellige tjenestene.

Flickr
Flickr er hovedsakelig en bildetjeneste, hvor man kan laste opp sine fotografier, skjermbilder etc., og få tilbakemeldinger fra andre medlemmer om hva de syns om disse. Man har mulighet til å laste opp bildene i full kvalitet, og alle kan se detaljene rundt et bilde; eksponering, blitsbruk, oppløsning, hvitbalanse, og alt som et kamera lagrer når bildet tas. Flickr er en kjempeflott tjeneste for bilder - ingen av de andre kan måles med det.


Twitter
tilbyr mikroblogging. Opptil 140 tegn per post er tillatt. Jeg kunne ikke ha skrevet om denne artikkelen i Twitter, men jeg kan henvise til den ved hjelp av en lenke. Jeg kan gi korte oppdateringer om hva jeg syns om ting, men det er ikke snakk om å utdype seg her - det er omtrentlig umulig på 140 tegn. Men flott for kjappe meldinger.


Facebook
kjenner de fleste til. Bildedeling, statusoppdateringer, og et utall med ekstra-applikasjoner som kan irritere alle sammen på én gang. Men bildene er små, og det er mye rot. Legger man en artikkel i Facebook, bare drukner den i alt det andre som kommer hver dag. Flott å holde kontakt med venner og kjente på, men ikke egnet til diskusjoner.

Blogging slik som denne bloggen tillater egen design, lengre artikler, og at hvem som helst kan lese den - uten å logge seg inn. Jeg liker blogging, og følger med på mange andre blogger. Listen til venstre er noen av dem jeg leser når det kommer nye saker, og jeg syns det er gøy å se andres meninger - små eller store.

Nei, blogging er ikke dødt, det er bare en av mange tjenester der ute - hver med sin styrke og svakhet.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar