søndag 9. november 2008

Lavlys i Grimstad

Aldri faller det meg inn å tenke på enden. Øyeblikket nyter jeg.

- Henrik Ibsen

Det var på tide jeg fikk meg en ny tur til Grimstad, jeg har tross alt bodd der i 3 år mens jeg studerte datateknikk på HiA (UiA i dag). Hovedsaklig var det Eivind jeg skulle besøke. Han har jo fått seg et nytt fancy 50D-kamera, så vi måtte jo komme oss ut og ta noen bilder. Men samtidig så måtte jeg jo treffe andre folk også.

Godeste Frank var snill nok til å legge igjen en vakker melding på telefonsvareren min, da jeg ikke tok telefonen den ene gangen. Dette er ganske så musikalsk.

Men selve turen var ikke noe å fortelle hjem om, det var en vanlig hyggelig tur. Eivind og jeg stakk og tok noen bilder, men lysforholdet var ikke spesielt godt. Jeg fikk erfare en del hvordan høy ISO fungerer i selv OK lysforhold, og jeg er ikke imponert over kameraet mitt på det punktet.

Senere besøkte vi Ørjan og Rikke, og tok dem midt i en sen/tidlig vårrengjøring. Så vi stakk og handla taco-mat mens de gjorde seg ferdig. Spiste, hygget oss, ble overtalt til å aktivere WoW-kontoen min igjen, og så den siste James Bond på kino.

eivindanimasjonPrøvde å ta bilde av Eivind idet han tok blitz. Krevde en del forsøk kan man si.

Jeg må si at Eivinds kamera er betydelig bedre enn mitt. Det merkes på fargemetning og støynivå. Men nå har jeg ikke sett de fulle versjonene, kun de som viste på kameradisplayet hans, så jeg kan jo ha blitt lurt. Men førsteinntrykket tilsier så. Du finner et utvalg av bilder på Flickr som vanlig, men her følger noen jeg ikke følte passet inn der, også.

20081108-Grimstad 060 20081108-Grimstad 015 20081108-Grimstad 065 20081108-Grimstad 082 20081108-Grimstad 150 20081108-Grimstad 075

Her var litt ymse bilder, og kun ett av de som jeg la opp til Flickr. Er du uenig? Fra toppen til venstre:

#1: Det var noe som skilte seg ut på en liten holme langt der ute, og det viste seg å være en fugl. Godt jeg hadde med meg 300mm-objektivet, ellers hadde vi vært like kloke. Slet masse med fokus, men fikk med meg en båt på bilde nr. 6 av fuglen.

#2: En bro over bekk. Ikke noe spektakulært, men fargene var gode der og da. Men jeg følte ikke jeg klarte å fange opp fargene på bildet. La det opp likevel.

#3: Ikke aller verst, men også her hadde jeg problem med fokus. Merker at jeg må være litt forberedt neste gang jeg skal ta bilder under dårlige lysforhold.

#4: Fotograf Eivind som tar bilde av noe tilsvarende til bilde #6. Tror jeg.

#5: Her er utsikten mot Eide Kirke. Bare 10km unna. Ser du den ikke? Skuffende… Og jeg glemte å justere ned ISO-verdien her. Enda mer skuffende. Sjekk støynivået!

#6: Jeg lærte noe nytt. Jeg er ikke veldig tilhenger til bruken av blitz, jeg vil helst ha bilder uten. Men nå fant jeg ut at blitz kan hjelpe til å få fram refleksjoner, som for eksempel fra vanndråper i gress. Bildet uten blitz er ikke fullt så spesielle å se på.

3 kommentarer:

Sarah Emmelin sa...

Åh :) Det såg jo rett å slett bare koseli ut! :)
Du får Grimstad til å virke så mye mer.. MER ut :D .. kanskje det e d, who knows ;)

André Nordstrand sa...

Jeg må innrømme en ting, dog; mange av bildene er fra Vik, rett øst for Grimstad. Jaja, godt det ser koselig ut på en kald høstdag. Ta turen :)

Sarah Emmelin sa...

I will! :) Æ fikk sjikkeli lyst å dra ut dit på sånn weekend-tur :)

Legg inn en kommentar