tirsdag 25. november 2008

Canon 5D mkII Videotest


Det er vanskelig å vise og forklare tekniske detaljer i videokvalitet uten å gi dere tilgang på selve råfilene rett fra kamera.

- Marius Arnesen, NRKbeta

Trodde du kanskje at det var jeg som hadde fått hendene mine i et slikt flott kamera? Jeg kunne bare ønske. Nei, det er nok folkene i NRKbeta som har fått låne et slikt kamera, og fått tillatelse til å lage og publisere videogram. Les here artikkelen her. Men, jeg skal likevel ta med noen høydepunkter her.

Det som er spesielt med dette kameraet, er at det kan ta opp i en oppløsning på 1920x1080, eller FullHD som det reklameres med i butikken. Videokodek er H.264, og lyd på 48kH Stereo. Jeg ser en umiddelbar utfordring her med tanke på kodek, og det er redigeringen. Og NRKbeta er enige, så de anbefaler å konvertere over til et råformat som er lettere for prosessoren å behandle.

Både lukkertid og blenderåpning er automatisk styrt, og kan ikke overstyres.. Hmm, jeg hadde håpt på litt eksperimentering med tanke på blenderåpningen, og det ser ut som det falt litt i fisk. Men sjansen for at jeg får et slikt kamera med det først er nok rimelig liten.

Men at det nå eksisterer en mulighet for skiftbar optikk, er jo helt utrolig. Nå kan man altså lett skifte mellom alt fra vidvinkel-objektiv til tele-objektiv, og få effekter som ikke tidligere har vært mulig for film, uten en masse investeringer.



Hele verden er jo i hundre rundt dette kameraet, og kameraet har kommet på topp på undersøkelser om hvilket kamera som er deres yndlingskamera... Ganske teit, da det ikke er for salg enda. Men det viser i det minste forventningene rundt dette. Scott Bourne hos TWIP var naturlig skeptisk til dette resultatet. Hvis du er interessert i foto, anbefaler jeg å lytte til TWIP-podcasten.

Jeg liker å lage video, men det har vært mangel på ressurser og ideer. Still-foto er lettere, da det kun krever meg selv. Jeg har sett lite tester på hvordan dette kamereaet faktisk er for stil-foto, det er jo tross alt HD-opptaksmuligheten som er spennende med dette.

PS. Hvis du har et 5D mkII til overs, så sier jeg ikke nei takk til en donasjon! ;-)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar