fredag 31. oktober 2008

Ikke et UFO, men en ufo


Slike forkortinger som blir uttalt som et vanlig ord og uten at vi staver dem, får hankjønnsmorfologi.

- Daniel Ims, Språkrådet


Da lærte jeg noe nytt i dag også. I forbindelse med artikkelen i går, så sendte jeg en epost til Språkrådet for å bekrefte/avkrefte korrekt skrivemåte av En UFO. Svaret forbauset meg litt, men etter bare noen sekunder så ser jeg mønsteret bak det. Korrekt skrivemåte er altså En ufo - med andre ord så er det et hankjønnsord, og ikke med store bokstaver.

Et annet eksempel på dette er ordet radar; eller R.A.D.A.R. som det egentlig er. Radio Detection And Ranging. Så egentlig går vi rundt og sier et akronym hver gang vi nevner order, oftest kanskje i sammenheng med radarkontroller langs veien.

Så har vi et morsomt eksempel på et ord vi ofte bruker - gjerne litt feil. Nemlig Laser. Det er ikke sjeldent jeg hører noen si laserlys. Hva er galt med det, tenker du kanskje? Vel, laser står for Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation. Ordet Light betyr lys, så da blir det omtrentlig som å si lyslys. Det samme kan sies om EMP-puls; elektromagnetisk puls-puls.

Men! Jeg lærte noe nytt i dag. Håper du også gjorde det.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar