tirsdag 4. november 2008

Deling av nyheter

googleleader_1

Det beste er godt nok, bare man kan få det.

- Norsk ordtak

Har du ikke ofte tenkt Dette må jeg vise til noen idet du leser en nyhet? Dette er noe Google har tenkt på, men på siden av et kjempeflott verktøy for de som er opptatt av å lese nyheter på nett.

De aller fleste nyhetspublikasjonene som finnes på nett tilbyr noe som heter RSS. Kort fortalt så gir de ut korte oppsummeringer av de siste nyhetene, og man kan klikke seg inn på det – hvis man vil, så klart. Jeg har også slik tjeneste på bloggen min, og da kan du faktisk lese hele innlegget fra RSS.

Så istedet for å klikke seg innom forsidene de 5-10 eller flere avisene man vil lese, samler man bare de forskjellige RSS-ene som er der ute. Det finnes en myriade med programmer som tar nytte av disse, men veldig få som er tilgjengelige på nett, og som faktisk er gode.

128px-Feed-icon.svgGoogle Reader er én av de gode. Den er tilgjengelig overalt hvor det er nett; mobiltelefonen inkludert, og den “husker” hvilke artikler jeg har lest tidligere, så de ikke dukker opp med mindre jeg søker etter dem. Man kan kjapt velge hvilke RSS-kilder man vil følge med på, og kategorisere dem som man selv vil. Se etter ikonet til høyre i adressefeltet når du besøker nettsider, så kan du trykke på det for å abonnere – helt gratis.

Jeg er så og si aldri inne på forsiden til avisene lengre, og det kan bety at jeg går glipp av noe? Ikke umulig, men det er fort å se når det er en stor sak på gang. I dag var det ikke til å unngå å lese om valget. Merkelig nok var det vanvittig mange artikler med Obama i tittelfeltet. Det er tydeligvis valgdag. Så jeg søkte etter navnet blant RSS-kildene mine, og fikk opp følgende:

reader_obama

Det er med andre ord ikke noe problem å få med seg de store sakene. Det var ikke like mange treff på McCain, dog. Men det har vært så utrolig mye i media om valget at jeg er overmettet av det.

Deling! I bloggen min så deler jeg de 3 siste nyhetene fra Google Reader. Det er ikke veldig tydelig – jeg har ikke gjort noe for å fremheve det. Men delingen i Google Reader er noe som virkelig kan være nyttig. Man setter opp de kontatkene man vil dele nyheter med, og når du kommer over en artikkel som virker interessant for andre, trykker du bare på deleteksten, og det er gjort. Nå får dine kontakter nyhetene i sine Google Reader-sesjoner.

Det eneste “problemet” med tjenesten er at man må ha en Google-konto. Det tar bare få minutter å sette opp en egen konto, og så får man en fantastisk mailtjeneste på kjøpet.

Så igjen; hvis du er interessert i å følge med på nyhetene på nett, sjekk ut Google Reader, og gi meg beskjed så jeg kan sette deg opp som kontakt. Anbefales.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar