fredag 21. november 2008

Utfordring anno 2009

20080921-Photoshoot 041

Ingenting er så lett at det ikke kan bli vanskelig når det gjøres motvillig.

- Terents

Hvis det er én ting jeg er dårlig på, så er det å starte en samtale med fremmede, bare for samtalens skyld. Eksempelvis om man står og venter på bussen. Det er helt stille, og kun én person til utenom deg selv. Tar man da opp praten? Hvorfor ikke? Spesielt om det er trangt om plassen, blir denne tausheten gjerne litt pinlig – syns nå jeg.

Jeg vil gjøre noe med det!

Min utfordring til meg selv blir å ta starte en samtale med noen, og bli kjent med dem. Men! Jeg trenger litt hjelp. Din hjelp. Jeg har allerede en plan om fremgangsmåte, noe hvor jeg får bruk for det jeg brenner litt for – nemlig fotografering.

Jeg har nemlig tenkt å starte et ukentlig portrett av en vilt fremmed! Og hvis dere der ute kan hjelpe til med å bidra med forslag, og sørge for at jeg faktisk gjennomfører det, hadde det vært kjempeflott. Jeg tror ikke jeg klarer dette alene.

Hvordan kan du hjelpe til? Først og fremst trenger jeg et gjennomgående tema for portrettene, hva slags type spørsmål jeg skal bruke, og hvorfor jeg skal ta opp akkurat de emnene. Eksempelvis basisopplysninger:

  • Navn
  • Alder
  • Jobb
  • Sivil status

Fantasiløst, ikke sant? Hjelp meg, da. ;-)

Ut gjennom 2009 trenger jeg også hjelp til å finne personer jeg kan velge som intervjuobjekter. Det må være lokasjoner som jeg lett kan komme til (det vil si ikke mer enn 30 min med bil, og ikke C.C. kr. masse), og personene kan igrunnen være hvem som helst, sålenge vedkommende er over 18. Eksmepel som jeg ser for meg:

  • Kassedamen/mannen på Kiwi.
  • En bussjåfør på pause (ooh, den kan faktisk bli vanskelig å finne!)
  • Første person som kommer ut av en eller annen butikk fra jeg ankommer.
  • Personen i bomstasjonen.

Den siste kan bli vanskelig, og er ikke minst ganske upraktisk ettersom det kommer biler hele tiden – pluss at det ikke er noen manuelle stasjoner i Kristiansand lengre.

Så hva sier du? Høres dette bra ut? Jeg poster denne nå slik at jeg har planen klar til første uke av 2009, og at jeg kan få innspill fra dere.

Jeg tar imot innspill her, på msn, og på mail. Jeg foretrekker å ha det som kommentar her, da flere kan lese og diskutere om hverandre, men alt er godtatt.

- André

6 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, artig prosjekt! :) Ser frem til å se resultatene av dette.

Anonym sa...

"God aften. Hva heter du? Ok, hvor gammel er du? Greeeit... Skal vi se, hva jobber du med? Oook, og hva er din sivilstand? Takk skal du ha."

Folk vil komme til å tro at du er politi, eller lignende.. Hemmeligheten ligger ikke i å spørre, men å fortelle. Bare se på gamle damer, de er veldige til å prate med fremmede. Du legger ut om familie, hva du skal gjøre senere og hva du gjorde i går. Hvordan være er og hvordan været blir, og kanskje hva du skal ha til middag.

Er du heldig, så begynner vedkommende å fortelle litt selv.

Evt. går de vekk.

Sarah Emmelin sa...

..Eller du vil være så heldig (med dagens samfunn), - at du vedkommende tror du er en slags "Stalker", og finner det voldsomt ubehagelig å legge ut alt mulig rart om seg selv.
Den simpleste plassen å begynne på er:
1. Bussterminalen
2. Togterminalen, - fordeom jeg ville gått for bussterminalen.
Jeg har selv kommet i samtale med mennesker når jeg sitter der nede å venter.. Noen tenker jeg "For en weirdo" til, - og andre profilerer jeg som hyggelige og utadvendte.
Reaksjonene du vil få vil være blandede, - og derfor er det viktig og tenke på at du skal ikke framstå som en psykopatisk stalker, - men som en person som faktisk er ute for å gjøre ukentlige portrett. Første steget, - etter kontakt, må jo være å spøre om de VIL være med på å være ukens portrett i bloggen din.. Mange vil kanskje synes at dette er moro, andre ikke.
Ta kontakt ved å bringe opp et tema som virker "viktig" for personen der og da, - og spill på "salg". Jeg har en teori nemlig på at jo mer positive svar du vil få ut av personen, - altså, desto flere ja'er, jo mer positivt innstilt vil personen bli til deg.

Uannsett, - lykke til med prosjektet ditt :)

André Nordstrand sa...

Takk for innspill :-)

Jeg hadde tenkt å gå fram som en slags journalist ja, ikke noen inkvisisjon.

Noen konkrete forslag til noe som jeg kan ta opp gjennom hele året, en slags rød tråd?

Aril sa...

Jeg vil legge til de som serverer oss Livets Nødvendigheter; kaffebarene. En prat med baristaen, spørsmål om kaffe? Eldre er også et godt tips, funker alltid som siste utvei på en søndag ettermiddag ^^
Og selvfølgelig byens originaler, hvis det er noen igjen da...

Du kan jo linke spørsmålene med nettopp det at de nå blir stoppet av en vilt fremmed (som ønsker å ta bilde av dem?) Ellers er jo lokalsamfunnet alltid en spire til samtale, du får følge godt med på lokalnyheter fremover. Selvfølgelig funker globale saker også.

Jeg ville nok anbefale å formulere en introduksjon du bruker fast, som forklarer vedkommende at du driver med et harmløst prosjekt. Flere vil nok gjerne se resultatene, trykk visittkort med blogadressen eller bare print noen små strimler. Fin måte å gjøre bloggen mer kjent også :)

A

Anonym sa...

Making eye contact and smiling is all that normally takes for conversations to take root.



-TDG

Legg inn en kommentar