onsdag 12. november 2008

Kveldsbilder

Sinister magpie

En fugl i hånden er bedre enn ti på taket.

- Norsk ordtak

Og en fugl på en ledning er bedre enn en fugl i hånden. I dette tilfellet så er det det. Jeg tok med meg kamera på dagens tur til jobb. Forrige gang jeg hadde med kamera gikk jeg glipp av en intens kamp mellom flere fugler, fordi kameraet lå i sekken. Da jeg hadde fått det opp, var det for sent.

I dag gikk jeg med det framme hele veien, og det var mye mer fristende å stoppe opp i 5 sekund her og der for å ta bilder. Og det lønte seg; jeg lærte noe nytt i dag også.

Det ble fort mørkt, og bildet på toppen er det siste jeg tok før jeg var hjemme. Jeg så for meg motivet, og lette etter en plass hvor fuglene kunne komme foran månen. Jeg fant plassen – bak et svært tre… Litt venting, og det kom en til skjære og satt seg lengre nede på ledningen, akkurat på siden av treets blokkering. Da tok jeg sjansen, og fikk mange bilder. Opp med ISO og blenderåpning, og dette ble resultatet. Beskjært 50%, for jeg var ikke altfor nærme.

Floating rig daytime

Jeg liker tydeligvis den flytende riggen som står plantet ved Varoddbroa, og rett utenfor kontorvinduet mitt. Kanskje fordi den tar mye plass, og alltid er i blikkfanget? Jeg følte uansett det var på tide å få et bilde hvor det ikke var midt på natta. Sola har begynt å gå ned, og det kom litt rødt lys inn – hvilket gjør riggen mye mer sjarmerende enn den egentlig er.

20081111-Spasertur 021

I dag var det et helikopter som fløy rundt riggen, og det så ut til å studere den ganske nært. Opp og ned langs sidene, og rundt noen ganger. Kanskje noen som lagde reportasje om den? Helikopteret ser du helt på toppen av det ene tårnet. Det er bare like bak riggen, og det viser tydelig hvor stor den egentlig er – eller hvor lite helikopteret er.

Flere bilder finner du som vanlig på min Flickr-profil.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar