søndag 26. oktober 2008

Flytebrygge og boring


Oljeriggen i Kongsgårdbukta durer hele døgnet. Så ille er det at beboerne i området sliter med å få sove.

- Håvard Bjørnevik, fvn.no

Den flytende og svært portable oljeriggen som er plassert i Kongsgårdbukta har skapt en del oppslag i avisen. Det er ikke det visuelle som er problemet, men at den lager mye søvnforstyrrende lyd som virkelig plager folket boende på Søm. Jeg har ofte kjørt forbi riggen idet jeg kjører over Varoddbroa og sett at dette kunne blitt et fantastisk bilde. Men det har liksom aldri blitt noe. Riggen er også synlig fra jobben min, men da kommer ikke lyset fra riktig retning.

HDR-bilde av oljeriggen.

Så i dag bestemte jeg meg rett og slett for å fange vidunderet selv. Bildene som fvn.no og NA24 har kommet med har vært kjedelige, men beskrivende. Når jeg samtidig var på farten, prøvde jeg meg samtidig å bruke manuell innstilling, og prøve å få til HDR-bilde i samme slengen. Jeg følte det ikke ble så aller verst. Det kommer svært mange myke farger fra riggen, og det skaper en viss stemning.

Hvis jeg får anledning, skal jeg prøve å få noen bilder i skumringen. Det har vært skikkelig flott å se på i det riktige sollyset. Til nå har jeg ikke hatt med kamera, eller bare ikke orket å svinge av E18 og inn på den lille veien, men det skal ikke stoppe meg framover nå om forholdene er perfekte.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar