tirsdag 28. oktober 2008

Prince of Persias opprinnelse


I think the best way to do the digitizing for the game may be to shoot it in Super 8, put it on the Moviola, then train the video camera on the screen and feed it directly into the digitizer. That’d result in a cleaner picture, eliminate the freeze-frame noise. Also, I could manipulate image size by zooming in and out.

- Jordan Mechner


Det er morsomt med nostalgi. Og i det siste har Dagbladet hatt en serie med artikler som omhandler akkurat dette. Og akkurat i dag så kom de med en ny artikkel; nemlig om Prince of Persia. Ikke bare hvilket som helst heller, men hvordan det hele startet.

Jordan Mechner - opphavsmannen - har nylig sluppet en video som viser hvor han hentet inspirasjon til animasjonen av den godeste prinsen. Det er ingen ringere enn hans lillebror som står for bevegelsene. Og det er ganske utrolig å sammenligne originalspillet mot hjemmefilmingen. Her følger originalen:

Og her er video fra det første spillet. Det kommer litt gameplay etter introen, hvor prinsen blir kastet ned i et fangehull, og har bare én time på seg til å redde prinsessen.

Som db.no nevner, så har Jordan Mechner en egen blogg, hvor han forteller om prosesser i hans forskjellige spill. Det er her han annonserte videoopptaket sitt. Det som er litt vittig i bloggen hans, er at han nevner muligheten for å laste ned det originale Prince of Persia fra nettet, og gir til og med en lenke til hvor man kan hente det fra. Jeg skal kopiere ham: du hørte ikke dette fra meg.

Prince of Persia har for meg vært et viktig spill. Det var virkelig kult å se animasjonene her, for det fantes virkelig ingen andre spill som kunne motsvare dette. Dette var nytt og stort.

På en måte så ser jeg fram til filmen, men på en annen side så gjør jeg det ikke. De nye spillene har ikke vært fantastiske for meg etter Sands of Time. De var ikke lenger originale og inspirerende, bare oppfølgere med noe i tillegg. Så hvordan de har tenkt å la filmen fenge folk er litt uvisst enda. Men håper de klarer det. Da skal jeg løpe til kinoen.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar