tirsdag 28. oktober 2008

Foto-genene er i gang


Naturen skulle yte alt for alle helt uten slit og svette.

- William Shakespeare

Yes, Shakespeare har alltid vært kort og konsis i sine uttallelser. Hva mener han egentlig her? Uansett hva det er, så syns jeg naturen kunne være litt med medgjørlig ovenfor oss også iblant. Jeg måtte skynde meg ut i dag for å rekke sola. Å ta bilder i mørket er ikke gunstig når man skal ta naturbilder.

På vei mot Vennesla så ser jeg et bra motiv fra veien. Prøver å finne meg en parkeringsplass, og må snu et par ganger for å få det til. Så må jeg finne en vei ned til elva, hvor det ikke er noen trær i veien...

O store skog, lag meg en sti...

Den gang ei! Og nei, det er ikke mindre kratt hverken til høyre eller venstre. Høyre er faktisk bare et eneste stort hull i bakken. Og forresten, det var ingen gode steder å ta bilder av motivet mitt fra. Kvister og greiner overalt hvor jeg gikk. Det er ikke lett å være en fotograf, alltid. Men på veien hjem så fikk jeg en idé. Å feste kameraet til passasjersetet i bilen, sette på høy eksponering, og bare kjøre.

Jeg hadde ikke mulighet til å sjekke søkeren, og innstillingene måtte jeg halvveis gjette meg til. Med litt estimert gjetting, klarte jeg å få riktig eksponering, zoom og fokus. Det manglet stort sett bare å få kameraet til å stå vannrett. Men at det stod litt på skrå var egentlig bare et pluss.

På tur hjem, pingvinen ved min side.

Så turen var ikke helt bortkastet likevel. Alltid gøy å komme hjem og se resultatet. Ok, jeg hadde en del andre innstillinger og bilder underveis, og noen var bare skivebom. Men det snakker vi jo ikke høyt om.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Si meg, tar du bilder mens du kjører bil?
Og hvor finner du alle sitatene dine, eller er du bare så ekstremt litterær?

André Nordstrand sa...

Kameraet festet jeg før jeg begynte å kjøre. Så var det bare å strekke seg bort og trykke på knappen.
Alt var igrunn ferdig stilt inn, men det var klønete å se gjennom objektivet uten å slå fram setet. Så resultatene fikk jeg ikke se før jeg var hjemme.

Sitatene, ja. Finner de litt her og der, igrunn. Google er en god venn ;)

Legg inn en kommentar