torsdag 30. oktober 2008

En UFO. Et UFO?


Creative-commons av jitterousperth

Jeg skulle virkelig ønske de kunne fortelle meg hva det egentlig var. Jeg fikk beskjed om å åpne ild mot objektet, men jeg har fremdeles ikke anelse om hva det var.

- Piloten Torres


Det har vært en del fokus på observasjon av UFO-aktivitet i det siste, spesielt med tanke på den videoen som ble sluppet fra militæret i USA. Hvilken video? Det begynte med denne artikkelen. Jeg er helt sikker på at det var et UFO de så. Sålenge det ikke er identifisert, så er det akkurat det det er. Men flygende tallerkener?

Jeg er jo en svoren tilhenger av Science Fiction-serier og filmer. Men det betyr ikke at jeg tror det finnes utenomjordiske vesener som besøker planeten vår, spesielt ikke i form av flygende tallerkener. Men det er alltid spennende - og litt gøy - å lese om ukjente fenomener. Jeg er ganske nysgjerrig av meg, og vil gjerne vite hva det egentlig var.

Men poenget med dette innlegget var igrunnen for å reise et spørsmål. Heter det en UFO eller heter det et UFO ? Jeg sendte mail til norsk språkråd om dette, og venter spent på svar. Personlig setter jeg en finger på et. Det heter tross alt Uidentifisert Flygende Objekt. Et objekt! En objekt? Selvsagt har det blitt UFO-feber i statene nå som det er flere observasjoner.

En annen ting jeg er litt skeptisk på er holdningen til det britiske forsvaret. Piloten fikk faktisk beskjed om å skyte ned det UFO-et, uten å vite hva det var. Så tenker jeg litt på Iron Man-filmen, hvor det var en sivil i fygedrakt. Nåja, dette skjer nok ikke med det første i virkeligheten, men tenk om det var en missil fra et fiendtlig land, som detonerer idet det blir ødelagt?

Uansett - moro med mysterier i hverdagen :-)

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hvorfor skule lille Jordkloden være den eneste planeten med liv i unniværset, det nekter jeg og tro.
Vi er ikke alene, tror det finnes vesner som er langt mer intligente en oss.Mulig disse UFOENE har noe Himmelsk over seg, hva med alle kornsirklene, hvorfor blir det stadig oppservert Ufo der hvor det foregår Krigshandlinger.Hvilket menneske klarer og få et fartøy opp i en fart av 12000 km? Dette sier vel alt.
Hilsen OVERBEVIST.

Anonym sa...

Hva i all verden har dette med artikkelen å gjøre Hr. OVERBEVIST?

Artikkelen dreier seg jo om langt viktigere ting enn om hvorvidt vi er alene i universe, nemlig om hvorfor ord som UFO skifter kjønn ved ekspandering!

Ærlig talt.

André Nordstrand sa...

@birger Takk for det, jeg var ikke heeeelt sikker på hvordan jeg skulle svare på denne. Du gjorde det på en flott måte.

Anonym sa...

Folk har lite og finne på når di her må komentere hva dette har med artiklen og gjøre. Syntes nå ikke det som birger skriver hare spes mye med denne artiken og gjøre heller, burde heller nevne noe om hva dette dreier seg om men birger er vel blåst
Han burde heller gå og grave seg ned en og komentere feil hos andre
Det som står om ufo er greit nok.
Hilsen Stjernekikkern

Anonym sa...

Det heter et UFO, det burde du vite.
Har du noen gang observert en Fly i lufta? men derimot et Fly har du sikkert sett.

Hilsen Kaptain.

André Nordstrand sa...

@Stjernekikkeren:
Jeg må bare forsvare Birger litt her. Birger har gått enda lenger enn å bare kommentere mr. Overbevist, han har skrevet sitt eget innlegg om min artikkel, det kan du lese om her, og det er lenket til hans artikkel i bunnen av den du nettop har kommentert. Lett å overse, så tenkte det hadde sin plass å bli kommentert.

@Kaptain:
Tvert imot. Som sagt så skrev jeg forespørsel til Språkrådet, og jeg har fått svar. Det kan du lese om her.

Legg inn en kommentar