fredag 5. september 2008

Tigging til besvær

Dette er ikke noe jeg ønsker i byen

- Per Sigurd Sørensen (ordfører)
Det er ingen hemmelighet at det antall tiggere som er rundt i byen har økt betraktelig, og de er alle hva som nå blir omtalt som Romfolket. Jeg har aldri følt meg særlig bekvem med problemet, og tenkte like greit å ytre mine tanker om det.

Først og fremst - det er synd at det er tiggere. Det burde ikke vært nødvendig, spesielt med diverse støtteapparat som er i byen, blant annet de som selger gateavisa. Men jeg syns det er ille å gå gjennom Kvadraturen og gå forbi en tigger som sitter omtrent på hvert eneste hjørnet i hele byen nå. Jeg gikk fra Mega til Tresse, og der var det faktisk en på hvert kvartal. Og samtidig får jeg ikke dårlig samvittighet for å gå forbi. Hvorfor?


Alt er organisert. En reporter fra Fevennen forfulgte en gruppe med disse tiggerne fra morgen til kveld - i to uker (les om det her). Om morgenen samles de i byen, deretter sprer de seg rundt - hver med en kopp med litt mynter i.

De sier nei takk til mat. Når noen tigger, er det fordi de er sultne - det er min oppfatning. Mat er tross alt det viktigste for å overleve. Penger kan man kjøpe mat med, men man vet ikke hva det går til om man gir det til dem. Men Romfolket - de sier nei takk til mat. I dag så delte Posten ut gratis epler som kampanje for deres nye design. En av tiggerne fikk et eple i hånda. Like etterpå kastet hun det i vannet! Uten så mye som å smake på det. Deretter rett bort til neste offer på en benk, og raslet med koppen sin. Jeg har sett flere tilfeller hvor de takker nei til mat.

Leilighetene stod ferdig i 2007 og inneholder trådløst internett, flatskjerm-TV, vaskemaskin, tørketrommel, fire soverom, kjøkken, stue og to bad med dusj.
- fvn.no


De er agressive. Sitter man utendørs på en restaurant, er sjansen stor for at de kommer forbi og rasler med koppen. De vil ikke ha maten din, de vil ha pengene. Og de er selvsagt kledd veldig skittent og slitent. Men jeg har aldri merket noen ille lukt fra dem. Det betyr at de får vasket seg - og det kan jo bekreftes med tanke på hvordan de bor (jmfr. fvns artikkel). Om kvelden går de rundt og selger roser, og man er gjerne litt mer tilbøyelig å kjøpe om man går på date eller har hatt litt mye innabords. Dette utnytter de.

Ødelegger for andre tiggere. Kristiansand har andre tiggere. Spesielt kjent er kanskje Sod. Noen tror han spiller, men jeg tror han trenger pengene. Og han bruker det på å sniffe lim, uten å skjule det. Men han er i det minste ærlig. Pluss at han lyser opp med sitt utrolige smil. Hvis du gir ham penger, får du et fantastisk smil som belønning. Mannen er herlig. Men hva nå når man må bryte seg gjennom tiggermengden? Blir han glemt i mengden?

Jeg ønsker ikke å fremstå som en som ikke bryr seg om andre. Men med disse Romfolkene så føler jeg noe helt spesielt. Jeg klarer ikke å få meg til å gi til dem, og jeg ønsker dem faktisk bort fra bybildet. Men jeg tenker samtidig litt videre. Kan det være at de blir straffet dersom de blir tatt i å spise mat? Det kan jo tenkes at de andre tror de har brukt penger på seg selv, og er dermed ikke unnskyldt i sin egoistiske handling.

I dag så jeg også en mann av Romfolket som satt på en trapp og drakk en form for kremet kaffe fra 7-Eleven, og en dame som rørte oppi koppen for ham. Er hun hans tjenestekvinne? Han var ikke kledd som en tigger, men jeg så lett at han var av samme opprinnelse. Er det en slags mafiavirksomhet blant dem? Jeg har så mange spørsmål, og få svar.

Hva mener du?

Bildene er hentet fra fvn.no.

2 kommentarer:

Sarah Emmelin sa...

Hvis man gir penger til tiggere, øker dette antall tiggere, fordi de lærer at de får penger her. Jeg vet lite om hvilke støtteapparater de mottar, men undrer meg på om det er muligheter for Kristiansand kommune å sysselsette disse (med enkle, kommunale jobber f.eks) for at de skal tjene til livets opphold, og ikke tigge fra andre.
Her om dagen da jeg gikk forbi ei dame, en mann, ei lita dame, enda en mann og lista ble lengre ned Markens, kjente jeg samvittigheten gnage på, men tenkte med meg selv at: "Jeg vil ikke oppmuntre til tigging. Jeg er gravid, og vil helst ha de pengene jeg har selv" og kjører på med: "Jeg har bare kort, dessverre". Det verste med dette, er at de snakker norsk, da jeg har blitt tiltalt på norsk flere ganger.. Og de forstår at kort = ikke penger i veska/lommene.
Er jeg egoistisk da?

- Jeg traff på noe intressangt i Bulgaria; Der var det en gruppe tiggere som ble tiltalt som en eller annen kristen gruppe som nektet å jobbe, betale skatt eller å la ungene gå på skole med andre utenifra deres menighet.

- Og som du sir, dette ødelegger også for de som tigger fordi de ikke har noe annet. Jo flere de blir, jo mer kyniske blir folkene rundt, for å skulle gi til en, må man jo gi til resten? - Og med 10 tiggere rundt samme kvartal, blir man ruinert av å skulle gi vekslepenger ut.

- Jeg for min del er en kynisk jævel. Beklageligvis.

gnafs sa...

Da vi kom ut fra møtet i går, sto det to tiggere utenfor døren og prøvde å få de i menigheten til å gi dem penger. Det var litt i overkant frekt syns jeg!

Legg inn en kommentar