tirsdag 16. september 2008

Omtale: Death Race (Film)

death_race_poster

Okay ****sucker. **** with me, and we'll see who ***** on the sidewalk.

- Hennessey

Hvis du ikke har sett filmen Death Race med Sylvester Stallone i hovedrollen, så styr unna den. Den er virkelig ikke verd tiden. Men tydeligvis er handlingen god nok til å lage en remake av den.

Året er 2012, og USA har gått nedenom og hjem økonomisk. Fengslene er overfylte, og folket kjeder seg med underholdningen de har tilrådighet. Derfor ble Death Race oppfunnet. Innsatte fanger kan kjøre om kapp i biler utstyrt med diverse våpen og forsvars-mekanismer, og etter 5 seire så får vinneren friheten i belønning. Problemet er at ingen har overlevd så lenge noen gang. Det er nemlig sport i at noen dør, og alt blir vist direkte over internett, til millioner av seere verden over.

death_race_1
Frankenstein... eller Igor (Jason Statham) i forkledning?

I hovedrollen har vi Jason Statham, som spiller den uskyldig dømte mekanikeren hvis jobb nylig har blitt lagt ned. Han havner i fengsel, og får tilbud av sjefen (Joan Allen) å tre inn i rollen som Frankenstein - legenden blant Death Race-utøverne, som dessverre har vært utsatt for et lite... uhell. Siden Frankenstein hele tiden brukte maske, så er det ingen som vet hvordan han ser ut likevel.

Historien er tynn. Og underveis i filmen så er alt gjort på den trygge måten. Regissøren har sett hva som virker og ikke virker på film, og gjort det som virker. Ingen ting utenom det vanlige, og ingen personlig touch i det hele tatt. Alt er i grunnen litt kjedelig og gjennomsnittlig. Hovedpersonen er en kriminell, men selvsagt uskyldig. Sjefen er ei dame med bein i nesa. Damene som sitter på i bilene er selvsagt hotte. De virkelige skurkene er slemme, og purkene er dritlei jobben sin. Pit-crew består av en vis eldre mann og en ung tilbakestående person.

death_race_3
Tyrese Gibson er en svoren fiende av Frankenstein.

Alle ingrediensene er til stede for at man skal like alt og alle i filmen, og mislike de man skal mislike. Ellers er det nok av ting for den underholdningshungrige. En film med bevæpnede biler, eksplosjoner, stor fart, masse babes og mye testosteron kan vel umulig slå feil, selv om dens forgjenger ikke gikk så bra?

Terningkast:
10

Hvis du vil ha en guttekveld eller litt hjernedød underholdning så kan du se denne. Den er mye bedre enn sin forgjenger, blant annet grunnet bedre effekter og litt arcade-spill-inspirasjon og modernisering i selve racet. Ellers er den ikke å anbefale, spesielt ikke om du misliker underholdningsvold.

Denne er verken god eller dårlig, alt avhengig av filmsmak, og får en midt på treet. Terningkast 10 altså.