torsdag 4. september 2008

Omtale: The Visitor (Film)

Jeg visste ikke helt hva jeg gikk til da jeg så traileren til denne, men det så ut til å være en interessant film rundt en personlighet som har stort rom for å utvide horisonten sin. Men jeg trodde ikke jeg skulle bli såpass fornøyd med filmen som jeg ble.

Filmen omhandler livet til professor Walter Vale spilt av Richard Jenkins. Jeg har bare sett Jenkins i enkelte biroller og noen tv-serier, men han viste seg å være helt perfekt for rollen. Jeg kan ikke tenke meg noen annen som kunne gjort en slik jobb. Walter nærmer seg pensjonsalderen, og han har gjentatt det samme kurset i 20 år som lærer. Ellers gjør han ingen ting på fritiden. Han er enkemann og alene, kjedelig og gretten, og klarer ikke å spille piano selv med 5 forskjellige pianolærere... og eier av en ekstra leilighet i New York.

En typisk hverdag for Walter. Alene med et glass vin.

Skolen sender ham til New York for å holde et foredrag om en bok han har vært med å skrive (egentlig ikke, bare latet som). Men da han skal inn i leiligheten sin får han en uventet overraskelse. Det bor noen der! To utlendinger som i god tro trodde de leide det lovlig. Etter litt sunn konflikt tillater han at de får bo der videre. Tarek (Haaz Sleiman) og Zainab (Danai Jekesai Gurira) er et par. Han spiller trommer på utesteder og hun selger selvlagde smykker på gata.

Walter finner ut at han liker trommespillingen, og måten skuespilleren viser dette på er helt fantastisk. Man er nødt til å trekke på smilebåndet når man ser en slik kjedelig, stivkledd person begynne å rikke på hodet etter rytmen slik man gjerne ser i dokumentarer om Afrika. Tarek er en veldig god person som vil få med Walter på det meste, og man ser en klar forbedring i Walters tilværelse utover filmen. Hvis man tenker seg den sterotypen som jeg har beskrevet, er han helt anti dette, utenom utseende. Dette gjør skuespiller Jenkins veldig godt. Han er et naturtalent.

Walter og Tarek slår seg ned i Central Park.

Terningkast:
19
Alle personene i filmen er godt gjennomtenkte, og man får raskt lyst til å lære mer om dem, og håpe at alt skal gå bra til slutt for alle sammen, spesielt for Dr. Vale. Historien er interessant, og jeg satt spent da jeg ventet på å finne ut av hvor det bar videre.

Slutten er heller ikke typisk amerikansk, men så er ikke dette en Hollywood-produksjon. Uansett så er det en god slutt, og du må nesten forvente det uventede. Jeg gir denne hele 19 - kritisk treff under visse omstendigheter, altså, og jeg anbefaler den.

Trailer:

Bedre kvalitet finner du her.