lørdag 13. september 2008

300mm kampfisk

doffen

Den venter ikke forgjeves som venter på noe godt.

- Norsk ordtak

Kanskje en litt misvisende overskrift. Dette er Doffen - min kampfisk - tatt med et 300mm-objektiv. Jeg er ikke spesielt fornøyed med bildet, men jeg har jo ikke lagt ut noen bilder av fisken min enda, og jeg har hatt ham i 4 måneder. Min lille utfordring var at jeg måtte ta bildet på minst 1,5m avstand, for objektivet klarer ikke fokusere på ting som er nærmere.

Siden jeg var i Stavanger har jeg lagt ut en del bilder på bildetjenesten Flickr. Jeg kommer til å legge ut bilder der uten å blogge om det, så hvis du er interessert i bildene mine så er det der du kan sjekke. Det er også en lenke i menyen til høyre. Noen bilder lar jeg forbli i bloggen, om jeg ikke er veldig fornøyd.

utsikt_hdr
Litt av utsikten hos mine foreldre

 mountainrange-1
Gullbergknuten i nærheten av Moi

Så har jeg så vidt begynt å eksperimentere litt med HDR. Det er litt av en kunst å få det til ordentlig, skjønner jeg. Jeg trenger uansett et kamera som har kjappere lukkertid og klarer å lagre bildene fortere, for de minste bevegelser er med på å forstyrre bildet. Bare fuglen flytter seg en piksel er det nok til å lage merkelige feil i bildet.

HDR står for High Dynamic Range, og består av 3 bilder. Et undereksponert, et normalt, og et overeksponert, og alle bildene må være helt identiske for å unngå feil i bildet. Men det er ikke lett i løpet av et lite sekund, for både bølger, skyer og trær er i konstant bevegelse. Jeg syns det er gøy å lære nye metoder, og en utfordring er meg ikke fremmed.

sun_rays
Solen viser seg over Stavanger

Dette var jeg fornøyd med. Skulle kanskje ha beskjært bildet litt på toppen, men jeg følte det var godt med solstrålene sentrert i bildet. Her fikk jeg med meg silhuettene av fjellene bak. Du finner et mer detaljert bilde på Flickr.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar