fredag 19. september 2008

Filmer som kommer

Turn around, walk away, blow town. That would have been the smart thing to do. I guess I wasn't that smart.
- Max Payne
Sommeren hadde en del gode filmer, og det er fortsatt duket for flere perler i den siste delen av året. En film jeg ser litt fram til er Max Payne. Spillene var i og for seg ganske gøye, men fortellerstilen var spesiell, og jeg likte godt hvordan den passet med atmosfæren og historien.

At Mark Whalberg spiller hovedrollen er jeg litt usikker på, men som jeg sa tidligere i The Happening-omtalen min, så kan han egentlig passe som Max som fot i hose, siden han har sine... ansiktsuttrykk. Håper de ikke prøver for hardt å etterligne stilen fra spillene, som tross alt kun bestod av veldig gode stillbilder med panorering. Det ender som regel ikke bra.


Så har vi den nye James Bond-filmen; Quantum of Solace. Ærlig talt så forstår jeg ikke mye av den tittelen. De andre filmene består i hvertfall av vanlige ord, og kan nevnes uten at noen må stoppe opp i flere sekunder og tenke seg om. Sjekk forresten Bond-låta her.

Men Daniel Craig viste seg å passe utmerket som den nye Bond de har laget siden Brosnan - som forøvrig spilte i veldig dårlige Bond-filmer. Usynlig bil? Kom an! De nye filmene viser en mer sårbar og naturtro Bond, som egentlig er litt mer muskler enn hjerne, og ikke supersoldaten som de seneste filmene. Litt som den første Bond, egentlig. Det liker jeg.


Ikke nok med at Max Payne kommer ut, men nå kommer også prinsen på film. Prince of Persia, altså. Jeg har likt spillene fra start til Sands of Time, så mistet jeg litt interesse. Men det nye spillet ser lovende ut, til tross for sin totalvending av stil og atmosfære. Det virket tross alt for Zelda-spillene i nyere tid.

Jake Gyllenhaal skal ifølge Dagbladet spille hovedrollen som prinsen, og det kan virke fint, han er ganske dyktig. Har vært litt småfan siden Donnie Darko, som forøvrig er en utrolig spesiell film som bare må sees. Men jeg tør ikke ha for store forventninger før jeg ser trailer og se hvilken stil de har valgt.

Så resten av året kan se bra ut, selv om Prince of Persia ikke kommer ut før 2010, så er det jo flere filmer i mellomtiden.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar