lørdag 30. august 2008

Jakt og fiske - Stavanger dag 2

Den som er redd for en busk, skal ikke gå i skogen.

Det sitatet passer ikke helt for meg, forresten ;-). Men først måtte vi innom Sandra og late som ingen ting før hennes utdrikkingslag kom løpende inn. Da kunne vi skifte til jaktklær igjen og endelig være vårt normale selv.

Jaktterreng var i Sokndal kommune etter det jeg forstod. En drøy times kjøring fra Sandnes. Været var flott. Så flott faktisk, at jeg endte opp med å gå i bare superundertøy-toppen. T-skjorte hadde jeg selvsagt ikke tatt med meg. Jørgen ble godt og våt på ryggen han og, uten tvil.

En litt gladere Jørgen

Terrenget var kjempeflott, det er ikke noe annet å si om det. En del sauer her og der, og god blanding av åpne og tette områder. Og stadig en liten lyttepause i tilfelle det var et dyr i nærheten. Det er mye spennende med jakta i seg selv. Jeg hadde håpt å i det minste se et rådyr, bare for å få litt adrenalin-kick. Det var tross alt bukkejakt dette.

Et par timer-ish etterpå fant vi et vann. Jørgen var jo lommekjent her, så han visste hvor vi kom. Fram med grillkull og ostepølser, og fiske litt mens vi ventet på at kullet skulle gjøre seg til. Og fisken var villig! Det ble til slutt 5 ørret på både meg og Jørgen. Han fikk 4 av dem, men jeg tok mest bilder mens han fisket de 2 første. Nok av øyenstikkere, humler og maur.

Det var nok av øyenstikkere på turen.
Og vi parkerte ved den nederste kameraten.

Under hele turen fikk jeg lokal historie fra Jørgen. Man kan sikkert si at for hver 100 meter så kunne han stoppe opp, peke på noe, og fortelle en historie om noen han kjente eller visste om. Det var helt fint det, han kunne jo faktisk leksa si. Og siden det var små doser fordelt utover det hele, så var det ganske interessant mye av det. Men ikke spør meg hva han fortalte - jeg har nok glemt det alt.

Men det var ingen tvil. Jørgen var meget fornøyd hele dagen, og han hadde et godt smil under hele turen. Spesielt etter han fikk fisk. Vi møtte på en hoggorm også, men den bevegde seg altfor fort til at jeg fikk et brukelig bilde av den.

Gleder meg til neste jakt. Håper bare det blir litt mer bytte denne gangen :-)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar