onsdag 6. august 2008

Cefalalgia til besvær

Headache 

Hodepine er en tilstand med smerter i hodet av mild til intens grad. Hodepine er en av de vanligste former for lokal smerte.

- Wikipedia

Det er litt meg for tiden. Hodepinen som har plaget meg i et godt halvår nå. Har halvveis avdekket noe som ikke forbedrer situasjonen i det minste - men det foreligger ikke noen løsning på det enda. Og hva er det? Jo, jobben selvsagt.

Jeg har hatt litt problemer med hodepine siden videregående - som jeg kan huske i hvertfall. Men det var gjerne forårsaket av at jeg studerte et eller annet, og konsentrerte meg masse. Gjerne hvis det var lengre sesjoner med en forelesning, ville det triggre smerten.

Det var noe jeg kunne leve med. Men fikk veldig redusert input, og en del ting jeg rett og slett ikke orket å være med på. Så da var det den vanlige runden. Optiker, kiropraktor, lege og litt diverse. Ingen som fant noe.

Så skjedde det i august/september i fjor at jeg plutselig fikk 40 i feber, og var helt fullstendig slått ut. Dagen etterpå var feberen helt borte, men jeg satt igjen med en fryktelig hodepine. Jeg klarte ikke jobbe, og smerten ble bare verre.

bulldog-with-headache1

Da gikk runden på nytt...

  1. Legen. Sier "bare slapp av så går det bedre" og skrev ut sykemelding med henvisning til behandling.
  2. Kiropraktor. Litt knekking og brekking, og tortur mot skuldermusklene mine. Dette skulle hjelpe. Neste behandling identisk som tidligere. Kiropraktoren ga opp etter hvert, og henviste meg til fysioterapeut.
  3. Fysioterapeut. Han var verre enn den forrige, og fokuserte masse på musklaturen.
    1. Her hang jeg i slynger fra taket og gjorde muskeløvelser
    2. Fikk 10 strømførende nåler stukket dypt inn i musklene som skulle løsne på musklaturen
    3. Og ellers hans grusomme egenskap til å påføre meg smerte ved å presse på trykkpunkter på musklaturen.
    4. Alt dette var verre en verst, og jeg var stiv, støl og full av smerter i flere dager etter dette. Til slutt orka jeg ikke mer, det ble for mye smerte.
  4. Legen igjen. Bestilte røntgen og CT, og skrev ut migrenemedisin til meg - hjelper ikke en døyt. Fant det noe på scanningen? Nei.
  5. Naprapat. Mye av den samme behandlingen, pluss akupunktur (dette er jo vondt, for svarte!) som skulle lede smerten bort fra hodet og ned til nålene i stedet. Flott - vondt to plasser nå! Litt endring av livsstil. Flere joggeturer til dagen, egg eller biff til frokost, og ukentlig behandling. Til slutt ga jeg opp dette også.
  6. Homeopat. Dette går jeg til i dag. Også her er det mye smertefull massasje, og jeg kaldsvetter og vil bare dra hjem. Uutholdelig smerte, men holder ut fordet!

Slik går dagene, og nå er jeg hjemme igjen på egenmelding. Prøvde å bestille time hos legen, men resepsjonisten sa noe sånt som "siden du har hatt hodepinen så lenge så kan du vel vente til mandag"... Good grief!

Men det som er det verste er at det hjelper å drikke øl! Hvorfor i all verden skal alkohol hjelpe mot smertene mine, når det egentlig burde forverret det med tanke på dehydrering?

9 kommentarer:

Anonym sa...

Norge er verdens beste land å bo i, hvis du ikke trenger helsetjenestene.

Er sykt hvor dårlig norge er i helsesektoren at jeg blir kvalm :\

Chin up mate :)

Girl Occupied sa...

Har litt erfaring fra fysioterapauter ja, de liker å trykke hardt der det gjør vondest...

Utrolig kjipt at de ikke finner noe, bare ikke gi opp. Mas hål i hue på de ;)

André Nordstrand sa...

soli: helesektoren er kanskje ikke best, men bare tenk hvor heldige vi er i Norge som får dekket veldig mye av utgifter, og kan sykemelde oss fra jobben og få betalt i tillegg. det er mye bra, men man må bare treffe de riktige folka.

girl: ja ondt skal ondt fordrive. jeg gir ikke opp, går jo videre til neste :P

Sarah Emmelin sa...

OK, her kommer en masse tåpelige råd med noen spørsmål!: ;)
1. Hvor mange dager i uka sitter du forann en skjerm (data/tv/kino - lignende)? (Og hvordan sitter du vanligvis?)
2. Har du noe redusert syn, langsynt, kortsynt, skeive hornhinner eller lignende? (Hvor langt er sidesynet ditt?)
3. Sliter du med muskulatur i nakke/rygg? Hvordan er muskulatur generelt?
4. Hva nøyaktig "trigger" hodepinen? Foreligger problemet i psykisk tilstand som konsentrasjon e.l.?
5. Hva er en homøopat? (ens. ^^)
6. Går du mye tur i ujevnt terreng, får tilstrekkelig "rolighet" ?
7. Hvor mye sover du i løpet av et døgn?
8. Hvor mye koffein inntar du iløpet av en dag i forhold til andre væsker og mat? Hvor mye mat inntar du daglig sånn ca.?
9. Bruker du noe medikamenter ? (Utenom migrenemedisin som ikke fungerer).
10. Er du ofte utslitt?
11. Har du mange bekymringer eller ting som opptar tankene dine?
12. Jeg skriver tilbake igjen etter du har svart :)

Sarah Emmelin sa...

(Forresten, var ikke noe direkte råd her, men:P)
Det med turer spør jeg om pga. dynamisk trening i rygg.

André Nordstrand sa...

Hjelpe meg, Sarah :P

1. En del foran tven. Alt jeg orker. Mindre foran dataen etter jeg slutta med wow.
2. Nope, er ganske perfekt.
3. Musklaturene i nakke og skuldre er helt ødelagt. Det er der det kommer fra, men hvorfor de er sånn, er det ingen som vet.
4. Trigger? Den er der hele tiden.
5. Noe alternative greier.
6. Å gå tur gjør det ikke bedre. For hvert skritt er det en ond puls mot hodet.
7. Sover greit, jeg.
8. Drikker ikke koffein i perioden jeg går til homeopaut eller åssen det enn skrives.
9. Nei. Ingenting som virker, så da bruker jeg det ikke.
10. Nei, bare i hodet. Kroppen ellers har mye energi til overs.
11. Har vel hatt, men tenker ikke mens jeg har hodepine.
12. Din tur :P

Sarah Emmelin sa...

ok, den her kom meget seint :D Haha, må vell lære mæ å sjekke mailen litt oftere. Well, first of all:
det virke tydeli ut som problemet ditt ligg i muskulatur, nakke/rygg. Æ e ikke no spesialist, men tru mæ, æ vet ka det vil si å ha muskulaturproblema som kan forårsake migrene-lignanesse tilstanda. Ok, lure på en ting til:
* Har du nån gang piping i øran, altså, mindre tinnitus (ikke vedvarende, eller vedvarende)?

Vi bynner på medikamenter:
Sannsynligvis, (hvis æ hadde vært lægen din), har du allerede spist medikamenta både for hodepine og muskulatur/skjelett?
Se http://www.felleskatalogen.no/
for næremere beskrivelsa av alle meds.etc.
-cataflam? -Gjerne i mikstur sammen med Paracetamol?
-Voltaren (som e det samme som cataflam, bare cataflam e sterkere)?
ja, lista e lengre..

og trening? Har du forsøkt å trene?
Ofte, når du har stiv muskulatur kan muskelavslappende medikamenter hjelpe, men, ikke alltid, og det løse nok ikke problemet, det hjelpe dæ bare med å ta av belastninga litt. Ofte, når du har stive muskla, kan knaing, etc. (massasje, fysioterapi, kiropraktor o.l.) være til god hjelp, MEN ikke om du ikke vedvare mykheta i muskulaturn.. altså, eneste måten å komme over sånn smerte på e å træne. Knadning og massasje hjelper kun midlertidig mot stram muskulatur, man må trene selv for å få varig effekt, samt evt. sjekke syn. (som du allerede har gjort) tilpasse arbeidsplass og passe på at man ikke har skuldrene opp under øran. samt, det å sitte mye inne forann tv/data har også en ikke-så-god-effekt på muskulatur i rygg.. såå, for dynamisk oppmykning i musklan, må du bruke dm, Ikke træne som en galning ved å løfte vælte å sånt, men prøv å begynn med å gå tur i ujevnt terreng. Drikk masse vann. (ikke for mye) :)
Minsk koffein-inntaket, eller kompenser med vann for det som dehydreres. Når du træne muskla, eller får massasje o.l. e det like viktig å pimpe innpå med vann, hvis ikke e det jo world-wide known at knaaing and such has no effect.. Avfallsstoffa som ligg i musklan dine må ut.

-Also, så har man andre alternative midler.. Nu huske æ ikke om du har prøvd det, men akupunktur- well, it works in the most mysterious ways. Nån gang hørt om trykkpunktbehandling?

Uannsett, æ ville forsøkt å prøve akupunktur.. Vi hadde en hest i stallen som fikk akupunktur på plassa med tiltrekning (alstå, muskelsmerta e.l.), og dyret ble ståanes og sove under behandlinga.. det virka ut som dyret hadde virkelig god effekt av det. + at det e blandt dm eneste midlan som virke mot fødesmerta (i tredje trimester, før fødsel) hvis man ser bort ifra varmt vann.

Try take a little Sauna, gå tur, strekk på dæ istedet for å sitte inne, prøv litt akupunktur.. Ta litt solarium.. drikk mye vann for å motvirke dehydrering av kropp..
Well

I know it has worked for some..

^^

André Nordstrand sa...

Inni granskauen så lange poster da! :P

Ja det ligger i musklatur. Veldig sjeldent jeg får øresus. Har begynt med databriller nå, synet mitt er +0,75 på dataskjermavstand.

- Cataflam ja, hjalp ca null og niks, og litt mindre.
- Trening gjør vondt verre. Jeg blir helt ødelagt i musklaturen, og det skal veldig lite til.
- Drikker masse vann, jeg :)
- Kaffeinntaket er kanskje det vanskeligste, men jeg har blitt flink til å redusere dette. En måned med koffeinfritt var null problem, annet enn den fæle smaken da :P
- Akupunktur og trykkpunktbehandling er prøvd. Smertefritt my ass! Trykkpunkt har virket best til nå.
- Var i sauna i flere timer for to helger siden. Var godt der og da, men ingen langsiktig (dagen etter) effekt.

Takk for råd, dr. Sarah :)

Sarah Emmelin sa...

Men det nytte jo ikke å ta varmende behandling bare en gang i ny å ne.. Ka med å bare trø tur sånn generelt? Du må forsøke, for å gjøre nåkka bedre..
Kanskje vi kan begynne å ta solarium ilag? (separert altså..) :D
Sånn at du e mer motivert til å måtte gjøre det? >:D
så kan du fortsette trykkpunkt-behandling i tillegg. Det e jo behandling (alt av det), som du må gå til regelmessig for å gjøre det bedre..
Men det vet du vell allerede.. :)

Legg inn en kommentar