mandag 23. juni 2008

Tanker til besvær

Antall innlegg i bloggen min den siste måneden har tydeligvis økt betraktelig. Det kan nok direkte knyttes til at jeg har hatt mye tid til overs til å tenke, fundere - og rett og slett kjede meg.

Fantasi er vel så viktig som kunnskaper.

- Albert Einstein

Jeg er uten tvil av den stille typen. Du kan ofte se meg drifte bort i tanker, selv om det er masse folk rundt meg i samtale. Stort sett er det bare dagdrømming, men til tider er det faktisk litt dypere tanker jeg sitter med - tanker jeg ikke klarer å sette ord på.

Det går for øret at noen sier jeg har god fantasi. Kanskje det stemmer, men jeg syns ikke jeg selv har så utpreget god fantasi. Gjerne kan jeg komme på med en historie på sparket, eller se for meg hvordan framtiden kan se ut, men hvem kan vel ikke det?

Kanskje er det derfor jeg liker rollespill på penn-og-papir-måten? Jeg får ofte tilbakemelding av folk som egentlig ikke vet hva det er om at jeg er nerd. Men hva så? De vet ikke hva de går glipp av. En reise gjennom en historie som finnes forskjellig i alles hoder. Og du er med på å forandre utfallet i historien hele veien. Bare fantasien (og litt regelsett) setter grenser.

Jeg tviler, derfor tenker jeg; Jeg tenker, derfor er jeg.

- René Descartes

I tillegg har vi ordspill. Jeg liker å dvele over visse ord, hva de er bygget opp av, og hva de kan bety kontra hva de faktisk betyr. Men jeg er ikke spesielt opphengt av det, og synes andres ordspill ikke er så fascinerende. Derfor deler jeg ikke så mange av mine heller. Men ingen regel uten unntak, jeg skrev tross alt om samvittighet.

Til tross for alt dette så har jeg særdeles få tanker om politikk og samfunnsrelaterte saker. Eller; klart jeg har tanker - men jeg gjør meg ikke noen formeninger om saker og ting innad politikk annet enn helt opplagte ting - og da gjerne forhastede tanker.

Men som Albert påstår, så er fantasi vel så viktig som kunnskaper. Jeg synes det er gøy å fantasere for ta meg ut fra den kjedsommelige hverdagen, og tenkte litt annerledes på eksisterende løsninger i det dagligdagse. For hvordan hadde vel teknologien sett ut i dag, hadde ingen brukt litt fantasi?

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar