søndag 15. juni 2008

Sosiale nettverk

Weben får etter hvert en overflod med sosiale nettverk. Facebook er den som har hatt mest økning og er viden kjent i Norge. Men så finnes det selvsagt andre tjenester der ute; Flickr, Twitter, Plurk, Last.fm, Digg... det er nesten endeløst. De fleste av disse er ikke ment som sosiale nettverk, men alle bygger opp til å ha kontakter man kan følge med på.

Felles for alle er at de lar andre applikasjoner få tilgang til deres funksjonalitet. Så jeg prøver å benytte meg av dette ved å introdusere nok en tjeneste til mengden - retaggr. Hvis du ser på menyen til høyre under profilen min finner du en knapp. Trykk på denne, og du vil se et visittkort som lenker til de fleste "sosiale" nettverkene jeg bruker.

Hvis du har en Facebook-profil og ser bilder av noen kjente her i bloggen min, kan du ta muspekeren over bildet, og trykke på den lille "tag"-logoen oppe til høyre, og merke av kjentfolk slik du sikkert er vant med i Facebook fra før av.

Samtidig, istedenfor det vanlige bildet av profil-mannen er det nå msn-statusen min som vises ved siden av "Vis hele profilen min". Trykk her og du får opp et msn-vindu for å chatte med meg dersom jeg er online.

Det var litt svada fra meg i denne omgang. Jeg prøver å holde meg oppdatert på de forskjellige frontene, men det skjer så fort at det kan bli vanskelig å være a jour til alle tider. Jeg prøvde litt med SecondBrain, men syns det var for knotete og rotete.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar