fredag 20. juni 2008

Den første smak av kaffe

Livet er ikke det værste man har, og om lidt er kaffen klar.

- Benny Andersen

En flott og rolig sang, som enkelt setter den stemningen jeg har når jeg skal nyte en kopp kaffe. Kanskje den eneste sangen han har jeg kan høre på - dansk er en uting for meg å forstå.

Jeg husker godt min første smak av kaffe. Jeg var ikke gamle gutten. Jeg var på vei hjem fra ferie i Trondheim, og satt på flyet ved siden av en fremmed mann. Han leste avisen. Jeg kjedet meg. Så kommer flyvertinnen og spør Kaffe, te?. Vanligvis ville jeg sagt pass til begge, men denne gangen tok jeg kaffe. Jeg følte meg voksen nok.

Et par tips til deg om du ønsker å smake kaffe for første gang:

  • IKKE flykaffe!
  • Kaffen skal være varm, ikke lunket eller kald

Hvis ingen av de ovenfor er oppfylt, kan jeg omtrent garantere at du kommer til å hate det, og ikke bli klokere på hvorfor det er så populært. Begynn med en ordentlig god og varm kaffe, så etter hvert kan du gå over til flykaffe.

Jeg visste ikke om de to punktene. Den første slurken smakte som om smaksløkene døde av ren smerte. Det var helt grusomt. Jeg prøvde så godt som jeg kunne å skjule dette for mannen ved siden av. Jeg måtte være tøff - jeg hadde jo kaffe!

God morgen, du varme kaffe! Det dufter av deg til mine sanser

- Bjørnstjerne Bjørnson

Til min redning lå det sukkerbiter på brettet foran meg. Ikke mindre enn fire stykk. Jeg begynte med én. Smakte like galt som tidligere, bare med en søtere ettersmak. Det nærmest randt fra øynene mine så grusomt som det var. Én til sukkerbit. Og to til. Grusomt. Men... nå var det mulig å drikke den. Slurk etter slurk tvang jeg den ned, og prøvde å ikke lage leven ut av det.

Jeg er rimelig sikker på at mannen observerte hva jeg gjorde, selv om han leste avisa. Jeg syns tydelig jeg kunne høre hans indre latter. Jeg skulle aldri ha kaffe mer. Hvordan kunne folk drikke sånt - og like det?

Jeg kan ikke huske min andre kopp med kaffe, eller hvorfor jeg i det hele tatt hadde en kopp nr. 2 med kaffe. Én ting er sikkert; den kan ikke ha smakt så fælt, så det kan ikke ha vært flykaffe.

Til den dag i dag har jeg vært veldig glad i kaffe. Når jeg føler meg stresset, trøtt, kjedsommelig - ja - da drikker jeg kaffe. Pulverkaffe er en kjapp og helt grei løsning, men ingen ting slår nykvernede kraftig brente kaffebønner som hviler i nykokt vann i en presskanne.

Det er selskap i kaffe. Det er billig, godt, og lett å tilby gjester.

1 kommentarer:

Anonym sa...

Kaffe bør brygges på 92-96 grader, og kan etter min mening ikke drikkes under 70 grader. En halv time etter brygging er smaken vesentlig forringet. Filtermalt kaffe i pose forringes også fort, omtrent en uke etter åpning begynner den å bli dvask i smaken. Jeg støtter deg 100% i å kverne hjemme; litt mer jobb men usannsynlig mye bedre smak!
Man kan oppbevare hele bønner i fryser, men da helst dypfryser, og heller ikke veldig lenge.

Sees på en kopp snart?

A

Legg inn en kommentar