lørdag 28. juni 2008

Om rollespill

rollespill 
For å si det slik: dette er ikke det jeg sikter til.

Det var et tilfeldig bilde jeg fant et sted på interwebben. De folka holder på med noe som kalles Laiv. Men det er ikke hovedtema. Jeg tenker på den typen rollespill hvor man bruker penn, papir, terninger og fantasi.

Hvis du tenker at rollespill bare er for nerder, de som er spesielle / rare / merkelige, så har du delvis rett. Dette er stort sett fordi at det er disse "folka" som tør å prøve noe nytt - uten å forhåndsdømme det som noe dumt. Men stort sett når noen "vanlige" personer prøver det, så syns de det er gøy, og vil gjerne prøve videre. Så - hva er dette egentlig?

But my doctor said I'm not supposed to be on fire!

Det kan oppsummeres slik: Venner samles for å begi seg ut på et eventyr - en historie oppdiktet av rollespill-lederen -  og bruke fantasi og samspill for å komme seg videre i historien. Settingen kan være alt fra himmel og jord. Min favoritt er Dungeons & Dragons, hvor vi lever i en slags Ringenes Herre-verden med orker, hobbiter, alver, mennesker med mer.

Lederen - ofte kalt Dungeon Master (DM) - har på forhånd tenkt gjennom en historie. Historien har gjerne flere hindre som må overkommes. Det kan for eksempel være fiender som må bekjempes, puslespill som må løses eller kanskje en konspirasjon som må avsløres. Men utfordringene slutter ikke her. Historien trenger helter. Heltene/skurkene spilles av de andre deltakerne, og de kan når som helst påvirke - og gjerne ødelegge - DM'ens historie.

Hver spiller har nemlig sin egen rolle. Den personen de spiller er bygget opp ved hjelp av regler. Reglene tillater utallige variasjoner, men de er til hjelp for at man ikke skal blir for gode, og at alle som er med kan bidra like under spillets gang. Men enkelte ting blir styrt av terningkast, dette for å skape litt variasjon.

terninger 002 
En samling med forskjellige terningsett

Dette hjelper nok ikke til å gi et inntrykk av hvordan rollespillet faktisk fungerer. Det beste er nok å gi et eksempel på en typisk spillkveld.

Alle har laget en karakter (en person de er i spillet) og er klare til å begynne. Godis står på bordet, dempet belysning, og stearinlys for å sette litt god stemning. DM kommer med innspill om at vi begynner, og han oppsummerer hva som skjedde forrige gang, og gir ledetråder til hva som kan gjøres.

Forrige gang var dere i byen Breim. Byen hadde problemer med ulyder om natten, og dere oppdaget at det var umulig å få en god natts søvn. Etter mye samarbeid med sheriffen og mye tid på undersøkelser, fant dere ut av hvor det kom fra, og klarte å jage det ut av byen. Dere så aldri hva det var, men var klare til å forfølge det og sette en stopper for det. Det var alt vi rakk forrige gang. Det er langt på natt, og stjerneklar himmel. Dere var på vei ut av byen i full sprint mot ulydene. Dere som kan se i mørket kan hive en Spot-check.

Dette var et kort eksempel på noe som kan skje. Noen av spillerne kan tydeligvis se i mørket (f.eks alver og dverger). En Spot-check er altså en utfordring over hva man klarer å se. Spot (norsk: oppdage) er en av flere egenskaper som spillerne har. Denne blir ofte brukt under spiller, og varierer sterkt ut fra hvordan de forskjellige spillerne har valgt sin karakter.

For å klare en Spot-check, må spillerne hive en terning. Terningresultatet + poengene de har i Spot-egenskapen påvirker hva de klarer å få med seg. DM'en kan selv bestemme hva de klarer å se basert på resultatene, og kan endre historien til deres fordel eller ulempe, avhengig av hva DM'en ønsker å få ut av historien sin, og hvorvidt spillerne er klare for å slåss, eller bare ønsker å unngå slåssing denne kvelden.

Do not meddle in the affairs of dragons,
for you are crispy and good with ketchup.

Historiens gang påvirkes hele tiden av tilfeldigheter og hva stemingen i gruppen er. DM'en må derfor kontinuerlig tilpasse historien sin slik at alle blir fornøyde, og må kanskje kaste noe han/hun har brukt lang tid på å tenke ut tidligere, da spillerne ikke gjør som var ønsket.

Se på dette som en liten smak av rollespill. Jeg kunne gått langt dypere inn i spillet, og gjør kanskje det en annen gang. Type Om Rollespill - del II. Poenget var å få fram at dette er et sosialt påfunn som får fantasien i alle sammen, og det går an å drømme seg litt bort sammen med andre.

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar