mandag 16. juni 2008

Samvittighet

Jeg godtar bare en tyrann her i verden, og det er den lille stillferdige stemmen inne i meg selv.

- Mahatma Gandhi

...er en ting jeg ofte har fundert rundt. Sett fra et relativt nøytralt perspektiv; hvorfor har vi den, og hva er den egentlig?

Slik jeg oppfatter det, er samvittigheten en veldig stor del av min personlighet (vi går ikke nærmere inn på det akkurat nå), og som er med på å bestemme hvilke handlinger jeg kommer til å gjøre, og beslutninger jeg kommer til å ta. Den preger også min evne til å gjøre noe godt eller ondt, og i mitt tilfelle har den særdeles noe i mot at jeg gjør det sistnevnte. Det er jo i og for seg ganske greit, da jeg ikke har mye til overs for det som er ondartet. Men det er pga. min samvittighet jeg syns det, er det ikke?

Ordet er bygd opp av sam, vittig og het. Kan det bety noe felles, som alle synes er vittig? Hva så med het? Det kan rett og slett være et ubetydelig påsleng slik mange andre ord har. Personlighet. Ærlighet. Ærbødighet. Grådighet. Alle ordene beskriver noe om et menneske, og faller inn under emner som etikk og moral. Kanskje ikke ordet har så mye å si på norsk. Men på engelsk så er det mye mer interessant for meg.

Conscience - samvittighet. Con og science. Ordet con forbines ofte med en som har sittet inne, forkortet fra convict. Men science - vitenskap - fascinerer meg litt. Fordi con foran et annet ord benyttes svært ofte i noe som er det stikk motsatte av, eller noe som motstrider ordet som følger det. En engelsk orbok beskriver det som følgende:

adverb
In opposition or disagreement; against: debated the issue pro and con.

noun
1. An argument or opinion against something.
2. One who holds an opposing opinion or view.


Enten må vi følge vår samvittighet, eller så forfølger den oss.

- Georg Wulff

Det er altså noe som er i strid med vitenskapen. Kanskje var det slik i den gamle tiden at det var en ting de aldri forstod; nemlig samvittigheten. Alle forsøk til å rasjonalisere den feilet, og hvordan de enn gikk fram, var det umulig å påvise dens eksistens annet enn i menneskehetens oppførsel. Jeg ser for meg følgende situasjon i hodet:

Vitenskapsmann: Next subject is of great disturbance. We have tested it in any possible way, dug into the minds of slaves and beggars, yet it seize to provide us with any substantial evidence. It directly contradicts science as we know it.

Og slik ble det. De forkortet det til con-science, og i dag blir det altså kalt conscience, eller samvittighet på norsk. Umulig å bevise, og det følger med oss hvor vi enn går. Men; vi må visst leve med den. Ikke noe i mot den, jeg. Jeg tror den er til vårt beste.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Er det som gjør oss til mennesker ^^

Sarah Emmelin sa...

Mennesker som lever uten samvittighet blir sett på som sinnsyke mennesker som dreper andre utav andre lyster og gleder i mange tilfeller. Uten å føle den "skyldsfølelsen" eller samvittigheten i etterkant. Dagens samfunn ville ikke eksistert uten samvittighet :O
Alt for mye tull fra min side, over og ut :D Noe spilling i løpet av sommeren btw? ^^

André Nordstrand sa...

Det er da ikke så mye tull, ikke mer enn det jeg har skrevet, uansett. men ja, spilling kan det bli. Bare ikke så mye fredag-søndag, det er stort sett crap dager for meg.

Legg inn en kommentar