mandag 10. mars 2008

Omtale: Army of Two (XBOX360)

army_of_two_01_1600x1200

Jeg har alltid likt spill hvor det er mulig å spille kampanjen sammen over nettverk eller på samme skjerm. Rett og slett co-op.

Tidligere spill som har tilbydt dette har vært spill som Halo, System Shock 2, Brute Force og Neverwinter Nights. Alle har vært en glede å spille gjennom på sine egne måter, og jeg nekter nesten å spille spill om det ikke finnes kooperativ modus i det.

Så når jeg hørte denne nyheten; et spill hvor fokus er samarbeid mellom to personer gjennom kampanjen, kunne jeg nesten ikke tro det. Gledet meg veldig til å forsøke dette fenomenet.

Før jeg fikk sjans til å prøve solo, var jeg i gang med split-screen. Begge var igrunn litt skeptiske, men åpne for hva som ventet oss. Og det tok ikke lange tiden før vi var innslukt i all action som foregikk. Det krevde en del samarbeid, hvor den ene måtte ta aggro fra den andre. Aggro er som kjent "fiendtlighet" mot en person. Jo mer aggro en har, jo flere skyter på deg i dette spillet. Det gir en gylden anledning for din kollega å snike seg i flanke-posisjon. Aggro blir brukt flittig i spillet, og er en meget viktig nøkkel for taktikk framover, da fienden har en tendens til å gjemme seg bak hindre for å unngå å bli skutt på. Lik du mest sannsynlig også ville ha gjort i skuddveksling.

Når den ene faller om, blir han sittende og kan forsvare seg ved hjelp av skyting. Men om han sitter for lenge alene vil han etter hvert falle om og dø, og da er det over og ut. Partneren må derfor klare å dra ham til et trygt sted hvor han kan gi ham en adrenalin-sprøyte. Og begge er klare for ny dyst.

ScreenShot00096

Selve stemingen i spillet er ganske så stereotypisk. Man kan velge å spille Tyson Rios eller Elliot Salem. Disse er kamerater i strid. De kjenner hverandre inn og ut, og stoler helt og holdent på hverandre, så mye at de er kjekkaser mot hverandre i kampens hete. Spenner bein på hverandre, kjefter og ypper seg skikkelig Harry-stil. Det blir til tider litt vel mye, men jeg synes det er mye gøy i det som blir presentert.

Underveis kan man kjøpe og oppgradere våpen. Ekstra ammunisjon, påmontert skjold, bedre løp osv. Samtidig kan man også "pimpe" opp våpenet ved å gjøre det til gull. Stort sett alle våpen blir gull, og gir det lille ekstra. Disse våpenoppgraderingene gir en god grunn til å spille gjennom et par ganger til for å låse opp.

Men spillet er som nevnt basert på kooperativt spill. Det blir til tider litt platt når man spiller alene sammen med en ikke fullt så intelligent AI, som sliter litt i det ikke perfekte landskapet. Skal man spille dette bør det virkelig være i godt selskap enten i samme rom eller over Xbox Live. Der er der gleden ligger i dette spillet.

Jeg anbefaler dette godt til de som liker skytespill og kooperativt spill. Uten tvil.

Score: 8/10

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar